Työkaluja

Lataa tästä tehtävälista ja kirjoita ylös viisi ensimmäistä konkreettista askelta, joilla pääset eteenpäin.

Työkalupakkeja eri elämäntilanteissa oleville
Opintoja aloittavan työkalut
Opiskelijan työkalut
Työttömän työkalut
Alanvaihtajan työkalut
Yrityksen perustajan työkalut

Kutsumus
Kutsumuskartta
Kokeile uusia juttuja
Luonteenvahvuudet
Flow-testi

Ansaintamallin rakentaminen
Tee kutsumuskartasta miellekartta
Rakenna siilo
Määrittele roolisi
Rakenna visio

Työnhaku
Rakenna kontaktointilista
Soita kontaktointipuhelu
Tee ansioluettelo
Tee LinkedIn-tili

Yrittäjyys
Tee missiodokumentti
Selvitä myynnin ydinkysymykset
Tee liiketoimintasuunnitelma
Näin perustat yrityksen

___

Opintoja aloittavan työkalut

1. Tee kutsumuskartta
2. Kokeile uusia juttuja
3. Tee kutsumuksesta miellekartta
4. Rakenna siilo
5. Rakenna visio

___

Opiskelijan työkalut

1. Tee kutsumuskartta
2. Tee kutsumuksesta miellekartta
3. Rakenna siilo
4. Rakenna kontaktointilista
5. Rakenna visio

___

Työttömän työkalut

1. Tee kutsumuskartta
2. Rakenna siilo
3. Rakenna kontaktointilista
4. Tee ansioluettelo
5. Soita kontaktointipuhelu

___

Alanvaihtajan työkalut

1. Kokeile uusia juttuja
2. Tee kutsumuskartta
3. Tee kutsumuksesta miellekartta
4. Kartoita luonteenvahvuudet
5. Rakenna visio

___

Yrityksen perustajan työkalut

1. Tee kutsumuskartta
2. Tee missiodokumentti
3. Selvitä myynnin ydinkysymykset
4. Tee liiketoimintasuunnitelma
5. Näin perustat yrityksen

___

Kutsumuskartta

Kutsumuskartta tehdään näin: ota A4-kokoinen paperi. Etsi rauhallinen paikka ja kirjoita sitten paperille kaikki sellainen tekeminen, josta pidät. Kirjoita vaikkapa lukeminen, kirjoittaminen, autolla ajaminen, tenniksen pelaaminen, puun sahaaminen ja niin edelleen.

Kirjoita ylös vain sellaisia asioita, joiden tekemisestä nautit niiden itsensä vuoksi – ei niitä, joista saa parhaan palkan tai joista äitikin tykkää. Jos pää meinaa kolista tyhjyyttään, voit hyödyntää täältä löytyvää apulistaa.

Käy listaa läpi ja tutki, herääkö mielessäsi uusia innostavia ajatuksia kutsumuksellisesta puuhastelusta. Pyri täyttämään koko A4-arkki ja jatka parhaassa tapauksessa paperin toiselle puolelle.

Pisteytä sitten jokainen askare antamalla sille arvosana yhdestä kolmeen. Kolmosen saavat ne puuhat, joita saat jo nyt tehdä sydämesi kyllyydestä. Kakkosen saavat toimet, joiden parissa askaroisit mieluusti enemmän, jos aikaa tai rahaa vain riittäisi. Ykkösellä merkitään hommat, joita et kerta kaikkiaan pääse juuri nyt tekemään tarpeeksi, tai ollenkaan. Kutsumuskartta kertoo sinulle, kuka sinä oikeasti olet: mitä sinä tekisit, jos kukaan tai mikään ei rajoittaisi sinun elämääsi. Löydät esimerkin valmiiksi tehdystä kutsumuskartasta täältä.

Toimi näin:

1. Kirjoita ylös kaikki sellaiset toimet, joita teet niiden itsensä takia.

2. Käytä tarvittaessa apuna täältä löytyvää apulistaa.

3. Pisteytä toimet yhdestä kolmeen: 1: toimet, joita et saa tehdä juuri lainkaan tällä hetkellä 2: toimet joita saat tehdä mutta tekisit mielelläsi lisää 3: toimet, joita saat tehdä juuri niin paljon kuin haluat

___

Kokeile uusia juttuja

Jos kutsumuskartta ei vielä täyty itsestään, ei ole syytä huolestua. Löydät täältä listan kutsumuksellisista toiminnan muodoista. Tulosta lista, laita silmät kiinni ja tökkää sormellasi johonkin kohtaan sivua. Jos et kerta kaikkiaan voi kuvitella tekeväsi sitä, mihin sormesi osui, tökkää uudelleen.

Kun osut sellaiseen juttuun, joka sinua saattaisi kiinnostaa, selvitä, miten voit kokeilla sitä käytännössä. Voit vaikkapa katsoa Googlesta, mitä mahdollisuuksia tämäntyyppiseen toimintaan on omalla paikkakunnallasi: onko tarjolla kenties alan harjoittelupaikkoja tai voisiko sopivia kursseja löytyä kansalaisopistosta? Katso aiheeseen liittyviä TED-videoita, etsi aihetta tukevia iTunesU-kursseja ja tutustu avoimen yliopiston kurssitarjontaan.

Ota sitten projektiksi tutustua tähän alaan tai harrastukseen seuraavan kolmen kuukauden ajan. Jos homma ei nappaa, anna olla ja etsi seuraava. Mutta kun tunnet sydämesi hypähtävän, anna palaa täydeltä laidalta: kenties juuri tässä on sinun juttusi! Kun olet kokeillut kaikenlaista, täytä kutsumuskarttasi uudelleen.

Toimi näin:

1. Laita silmät kiinni ja tökkää sormellasi johonkin kohtaan täältä löytyvällä satunnaissanalistalla.

2. Googlaa mahdollisuuksia opetella tai harjoittaa osumaasi kohtaa, jos se tuntuu sinusta mielenkiintoiselta. Jos ei, tökkää uudelleen.

3. Käytä ainakin kolme kuukautta uuden harrastuksen, askareen tai opintoalan parissa.

___

Luonteenvahvuudet

Professori Martin Seligmanin fantastinen luonteenvahvuuksia mittaava testi perustuu siihen, että sen kautta saat selville, mitkä ovat juuri sinun avainvahvuuksiasi. Voit tehdä pikatestin lataamalla ja tulostamalla tämän tiedoston. Kun olet tulostanut tiedoston, ympyröi listalta mielestäsi viisi keskeisintä luonteenvahvuuttasi.

Kun olet tehnyt testin, mieti, miten voisit kehittää elämääsi niin, että vahvuudet olisivat avainroolissa. Ideana on se, että on yksi lysti, mitä testin häntäpäähän jää. Valitse viisi merkittävintä vahvuuttasi ja keskitä kaikki tarmosi niihin. Älä välitä siitä, mitä sinulta puuttuu, vaan keskity siihen, missä olet jo hyvä. Olet loistava juuri sellaisena kuin olet!

Voit myös halutessasi tehdä testistä laajemman, 120 kysymystä kattavan ja tieteellisesti testatun version netissä. Tee testi täällä.

Toimi näin:

1. Valitse tämän listan luonteenvahvuuksista viisi sellaista, joissa olet mielestäsi vahvimmillasi.

2. Mieti, miten voisit suunnata elämääsi niin, että nämä vahvuudet olisivat siinä avainroolissa.

3. Jos haluat, voit tehdä myös laajemman luonteenvahvuustestin tässä osoitteessa.

___

Flow-testi

Jos haluat selvittää, mitkä ovat juuri sinulle merkittävimpiä flow-tilan aiheuttajia, tee itsellesi flow-testi. Laita kello tai kännykkä muistuttamaan neljästä kahdeksaan kertaa päivän aikana sattumanvaraisena aikana.

Kirjaa sitten aina kellon piristessä ylös, miltä tuntuu ja mitä olet tekemässä. Kun olet kerännyt kokemuksiasi ylös noin kuukauden ajan, tutki keräämääsi materiaalia ja tarkastele, löytyykö siitä askareita, joissa olet säännönmukaisesti flow-tilassa. Minkälaisissa askareissa huomaat uppoutuvasi tekemiseen niin, että ajantaju katoaa ja puuhastelu sujuu kuin itsestään?

Voit käyttää muistutuksessa apuna esimerkiksi loistavaa Vojo-appista tai kännykkäsi ajastintoimintoa.

Toimi näin:

1. Ohjelmoi puhelin tai tietokone muistuttamaan 4–8 kertaa päivässä.

2. Kirjoita aina heti muistutuksen jälkeen, mitä olet tekemässä ja miltä juuri silloin tuntuu.

3. Kun olet kerännyt kokemuksiasi noin kuukauden ajan, tutki, missä askareissa olet useimmiten flow-tilassa.

___

Tee kutsumuskartasta miellekartta

Voi olla, että olet tässä vaiheessa tehnyt kutsumuskartan, kartoittanut luonteenvahvuutesi ja miettinyt pää kuumana, mikä sinun kutsumuksesi voisi olla. Siitä huolimatta on mahdollista, että lopullista loksahdusta ei ole vielä tapahtunut.

Tehokas tapa kutsumuskartan avaamiseen on miellekartan tekeminen. Ota A4-arkki ja kirjoita keskelle vaikkapa ”Kutsumukseni”. Kirjoita sitten kutsumukselliset toimesi sinne tänne. Yhdistele nyt toimia viivoilla keskenään, ja lisää niihin omilla viivoillaan mitä ikinä päähäsi pälkähtää. Mitkä toimet tukevat toisiaan? Mitkä ovat kokonaan erillisiä? Katso täältä esimerkki miellekartasta.

Kun olet avannut kutsumuskarttaasi, voi olla, että mieleesi juolahtaa jotain, jota et ikinä olisi tullut ajatelleeksi. Voi olla, että kutsumuksesi lymyää jossain aivan muualla kuin alun perin luulit.

Toimi näin:

1. Kirjoita A4-paperin keskelle: ”Kutsumukseni”.

2. Kirjoita eri kutsumuskarttasi kohdat ympäri paperia ja yhdistele niitä viivoilla.

3. Kirjoita nyt kunkin kutsumuksellisen toimen ympärille ainakin kaksi tai kolme asiaa, jotka siitä tulevat mieleen.

4. Täytä paperia mielleyhtymilläsi niin pitkään kuin niitä syntyy.

___

Rakenna siilo

Rakenna itsellesi mielenkiintoisten yritysten siilo: kerää esimerkiksi Word-tiedostoon lyhyitä kuvauksia sinua kiinnostavista yrityksistä. Jos sinulla ei ole Word-ohjelmaa, voit ladata ilmaisen OpenOffice-toimisto-ohjelmiston täältä. Kirjoita jokaisesta kiinnostavasta yrityksestä tämän tapainen kuvaus tiedostoosi.

Voit hyödyntää monia verkosta löytyviä palveluita, joilla voit hakea yrityksiä toimialan tai paikkakunnan mukaan. Hyviä palveluita ovat esimerkiksi YritysteleFinderSuomen yritysrekisteri sekä työnhakupalvelut Monster ja Uranus.

Hae palveluista listoja sinua kiinnostavista yrityksistä, googlaa lisätietoja mielenkiintoisista firmoista ja muista työllistäjistä ja lisää ne joukon jatkoksi listallesi. Näin alat päästä hiljalleen jyvälle siitä, millaisella alalla voisit toteuttaa kutsumustasi parhaalla mahdollisella tavalla.

Kun listalla on tarpeeksi yrityksiä, arvioi niiden kiinnostavuutta. Pisteytä yritykset yhdestä kolmeen. Ykkösen saavat yritykset, joissa voisit ajatella työskenteleväsi. Kakkosen saavat yritykset, joihin olisi mahtavaa päästä töihin. Kolmosen saavat puolestaan sellaiset yritykset, joista työpaikan heltiäminen olisi varsinainen lottovoitto.

Yritysten kartoittaminen auttaa sinua ymmärtämään paremmin, mikä sinun intohimossasi ja osaamisessasi yhdistyy maailman tarpeisiin. Kun näet, minkälaista kysyntää kentällä on, pystyt pikku hiljaa rakentamaan siltaa oman intohimosi ja olemassa olevien tarpeiden välille.

Toimi näin:

1. Kartoita lehtiä lukemalla ja verkkopalveluiden avulla sinua kiinnostavia yrityksiä.

2. Kirjoita jokaisesta yrityksestä lyhyt kuvaus ja perustele, miksi se on sinusta mielenkiintoinen.

3. Pisteytä kiinnostavat yritykset yhdestä kolmeen sen mukaan, kuinka hyvin ne sopivat kutsumukseesi.

___

Määrittele roolisi

Määrittele ensin, missä rooleissa toimit. Mahdollisia rooleja voivat olla aviomies, kumppani, äiti, isä, poika, tytär, naapuri, johtaja, muutosagentti, oppija, opettaja, alainen ja niin edelleen.

Kirjoita ylös kaikki sellaiset roolit, jotka tuntuvat sinusta sopivilta. Kirjoita sitten kustakin roolista lyhyt kuvaus sellaisena kuin haluaisit nähdä itsesi. Esimerkiksi ”olen läsnäoleva, rakastava ja ymmärtävä isä, joka antaa lapsilleen mahdol- lisuuden kokea maailmaa turvassa ja rauhassa” tai ”olen ahkera ja luova muutosagentti ja teen maailmasta omilla valinnoillani paremman paikan”.

Toimi näin:

1. Kirjoita lista kaikista sellaisista rooleista, joista tunnistat itsesi tai joita pidät itsellesi tärkeinä, esimerkiksi isä, oppija, puoliso, naapuri.

2. Kirjoita jokaisen roolin kohdalle lyhyt luonnehdinta siitä, mitä se parhaimmillaan tarkoittaa.

___

Rakenna visio

Visiointi tarkoittaa sitä, että muodostat käsityksen siitä, mitä haluat elämältäsi. Tehokkain tapa on aloittaa viiden vuoden visiosta. Ota siis aiemmin tekemäsi harjoitukset nyt eteesi ja kysy itseltäsi, missä haluaisit olla viiden vuoden päästä, jos saisit itse päättää.

Mieti, minkälainen elämä mahdollistaisi kutsumuskarttasi toteuttamisen niin, että joka ikinen kohta saisi numerokseen kolmosen. Mieti, missä voisit elää arkea, joka koostuu pääasiassa flow-kokemuksista. Mieti, minkälaisessa elämässä luonteenvahvuutesi olisivat avainasemassa.

Tärkeää on, että visiosi on konkreettinen. Kun löydät visiosi, pilko se seuraavaksi osiin. Pitääkö sinun kouluttaa itseäsi uudelleen, jotta pääset eteenpäin? Pitääkö vaihtaa työpaikkaa tai kotipaikkakuntaa? Määrittele esimerkiksi vuoden, kolmen vuoden ja viiden vuoden etapit.

Määrittele lopuksi vielä ensimmäiset konkreettinen askeleet matkalla kohti visiotasi: puhelinsoitto mentorille tai mahdolliselle työnantajalle, opintohakemuksen täyttäminen tai vaikkapa uuden työvälineen ostaminen. Voit ladata täältä tehtävälistan ja kirjoittaa siihen viisi ensimmäistä konkreettista askelta. Tartu sitten toimeen.

Toimi näin:

1.Mieti, minkälaista elämää voisit parhaimmillasi elää viiden vuoden kuluttua. Pyri muodostamaan tästä konkreettinen mielikuva.

2. Jaa visiosi esimerkiksi viiden vuoden, kolmen vuoden ja yhden vuoden etappeihin.

3. Pilko vielä vuoden etappi pienempiin osiin.

4. Määrittele lopuksi ensimmäiset konkreettiset askeleet kohti määränpäätäsi. Näin olet jo matkalla oikeaan suuntaan.

___

Rakenna kontaktointilista

Rakenna aluksi siilo sellaisista yrityksistä, yhdistyksistä, virastoista ja muista työnantajista, joille voisit ajatella haluavasi työskennellä. Älä välitä siitä, onko yrityksillä juuri nyt avoimia työpaikkoja.

Selvitä sitten yrityksen rekrytoinneista vastaavan henkilön yhteystiedot. Useimmiten isoissa pörssiyrityksissä kannattaa aluksi tavoitella henkilöstöpäällikköä. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä voit tavoitella joko toimitusjohtajaa tai omaa osaamisaluettasi edustavaa johtajaa, esimerkiksi myyntipäällikköä, vientipäällikköä, logistiikkajohtajaa, markkinointijohtajaa tai tuotekehityspäällikköä.

Kerää aluksi ainakin muutama kymmentä kohdeyritystä Excel-taulukkoon. Voit käyttää keräämisessä samoja työkaluja kuin siilon rakentamisessa. Kun olet kerännyt riittävästi yrityksiä, rakenna niistä seuraavaksi kontaktointilista eli CRM (engl. Customer Relationship Manager). Tämä myyntityöstä tuttu työkalu sopii hyvin myös systemaattiseen työnhakuun. Sen avulla seuraat tehokkaasti sitä, miten projektisi etenee ja keneen pitää kulloinkin olla yhteydessä.

Kontaktointilistassa tulisi olla vähintään seuraavat tiedot: yrityksen nimi ja postiosoite, yhteyshenkilön nimi, puhelinnumero ja sähköposti, viimeisen yhteydenoton ajankohta, viimeisen yhteydenoton tulos sekä seuraavan yhteydenoton ajankohta. Löydät esimerkin taulukon täyttämisestä täältä. Voit ladata valmiin Excel-pohjan kontaktointia varten täältä. Jos sinulla ei ole Excel-ohjelmistoa entuudestaan, asenna ilmainen Open Office -ohjelmisto täältä.

Toimi näin:

1. Kerää ainakin parikymmentä sinua aidosti kiinnostavaa yritystä Excel-taulukkoon.

2. Selvitä yrityksen postiosoite sekä rekrytoinnista vastaavan henkilön puhelinnumero ja sähköpostiosoite.

3. Lisää taulukkoon vielä seuraavat sarakkeet: viimeisen yhteydenoton ajankohta, viimeisen yhteydenoton tulos ja seuraavan yhteydenoton ajankohta.

4. Lataa valmis Excel-pohja täältä.

___

Soita kontaktointipuhelu

Jos soitat ihmiselle, jonka alasta olet aidosti kiinnostunut ja pyydät kohteliaasti muutaman minuutin hänen aikaansa tutustuaksesi hänen yritykseensä ja alaansa, on todennäköistä, että hän suostuu sopivassa välissä tapaamiseen.

Muista myös, että jos saat kielteisen vastauksen, ei sillä ole välttämättä mitään tekemistä sinun tai asiasi kanssa. Jos tavoittamasi ihminen sanoo siis ”ei”, kannattaa ajatella ”ei vielä”. Kirjaa kontaktointilistaasi uusi yritys muutaman kuukauden päähän ja ota sitten uudestaan kohteliaasti yhteyttä.

Kirjoita puhelua varten skripti: noin yhden tai kahden kappaleen pituinen teksti, jonka voit aluksi lukea vaikka suoraan paperista. Pari ensimmäistä puhelua kannattaakin ottaa harjoituksen kannalta. Taito karttuu kyllä kokemuksen myötä.

Skriptissä on tärkeää olla ainakin seuraavat asiat: esittäydy lyhyesti ja kysy, onko tavoittamallasi henkilöllä hetki aikaa. Kerro sitten, että olet tavattoman kiinnostunut hänen yrityksestään ja/tai hänen edustamastaan alasta. Kerro, että haluaisit tavata vaikka vain puolen tunnin verran. Jos olet lähettänyt markkinointikirjeen, voit myös viitata siihen puhelun aluksi kysymällä, onko tavoittelemasi henkilö ehtinyt tutustua siihen. Älä puhu itsestäsi kuin lyhyesti, jollei sinulta erikseen kysytä. Täältä löydät esimerkkiskriptin.

Vielä yksi juttu: kun soitat kylmän puhelun, muista hymyillä soittaessasi! Hymy kuuluu äänessä selvästi ja muodostaa yhteyden tavoittamaasi ihmiseen.

Toimi näin

1. Varaa tunti tai kaksi päivässä kontaktilistasi läpikäymiseen.

2. Etsi rauhallinen paikka, josta voit soittaa puhelusi häiriöttä.

3. Ennen ensimmäistä puhelua lue skriptisi muutamaan kertaan läpi, jotta se on kielen päällä.

4. Soita puhelut yksi kerrallaan orientoituen jokaisen kohdalla siihen, ketä tavoittelet ja miksi. Katso kontaktilistaltasi, oletko ollut aiemmin henkilön kanssa yhteydessä, ja viittaa tarvittaessa aiempaan puheluun.

5. Ole soittaessasi kohtelias ja puhu ystävällisesti.

6. Muista hymyillä.

___

Tee ansioluettelo

Tärkeintä ansioluettelossa on se, että se on selkeä ja riittävän lyhyt. Ansioluettelon tulisikin läpäistä niin sanottu kahdeksan sekunnin testi: useimmat työhönottajat silmäilevät ansioluetteloa keskimäärin kahdeksan sekuntia ennen kuin päättävät, meneekö se roskiin vai ei.

Ansioluettelossa pitääkin olla ne tiedot, joilla on työhaastatteluun pääsyn kannalta eniten merkitystä. Ei siis kannata listata pikkutarkasti joka ikistä työ- ja opiskeluhistorian detaljia vaan keskittyä olennaiseen.

Hyvä ansioluettelo on yhden tai enimmillään kahden sivun pituinen. Se on laadittu riittävän suurella kirjasintyypillä ja mielellään myös asemoitu nätisti niin, että sitä on kiva katsella. Voit ladata täältä perus-CV:n pohjan Word-tiedostona. Jos sinulla ei ole vielä Word-ohjelmistoa, voit ladata täältä ilmaisen Open Office -ohjelmiston. Täältä löydät myös malli-CV:n. Kannattaa myös tutustua Uranus-työhakupalvelun loistaviin räätälöityihin CV-malleihin. Kun olet saanut ansioluettelosi valmiiksi, kannattaa vielä käydä tekemässä LinkedIn-tili, joka toimii digitaalisena ansioluettelonasi verkossa.

Keskeisimmät tiedot ansioluettelossa ovat työ- ja opiskelukokemuksesi sekä hakemasi työn kannalta olennaiset taidot. Tärkeintä ansioluettelon laatimisessa on, että siihen merkitty tieto on merkityksellistä hakemasi työn kannalta ja näyttää sinusta parhaat puolet. Ansioluettelo on markkinointityökalu, jonka tehtävä on mahdollistaa pääsysi työhaastatteluun.

Toimi näin: 

1. Keskity hakemasi työn kannalta keskeisiin ominaisuuksiisi.

2. Tee yhden, enimmillään kahden sivun pituinen ansioluettelo. Lataa täältä ansioluettelopohja.

3. Merkitse jokainen työtehtäväsi omalle rivilleen ja kuvaile sitä muutamalla lauseella.

4. Älä laita ansioluetteloon syntymäaikaa tai kuvaa, jollet tiedä siitä olevan hyötyä hakemuksellesi.

5. Tee lopuksi vielä ansioluettelostasi LinkedIn-tili.

___

Tee LinkedIn-tili

Nykyaikana moni rakentaa ammatillista verkostoaan myös käyttämällä LinkedIn-palvelua. Samalla kun teet itsellesi ansioluettelon, kannattaa myös tehdä LinkedIn-tili osoittessa www.linkedin.com.

Kun käyt tapaamassa kontaktoimiasi henkilöitä, lähetä tapaamisen jälkeen heille LinkedIn-kutsu. Näin kasvatat kontaktointityölläsi jatkuvasti ammatillista verkostoasi laajemmaksi.

Toimi näin:

1. Mene osoitteeseen www.linkedin.com ja noudata sieltä löytyviä ohjeita.

2. Lisää tilille ansioluettelosi pääkohdat: työkokemus, opinnot, tärkeimmät taidot ja mielenkiintoisimmat harrastukset.

3. Käytä LinkedInin hakutoimintoa ja etsi verkostoosi ystäväsi, tuttavasi ja nykyiset tai entiset työtoverisi.

4. Kun käyt tapaamassa ihmisiä, laita tapaamisen jälkeen tapaamallesi henkilölle LinkedIn-kutsu.

___

Tee missiodokumentti

Missio tarkoittaa luonnehdintaa siitä, miksi yrityksesi on olemassa. Mission kiteyttämiseen kannattaa käyttää reilusti aikaa. Kirjoita itsellesi missiodokumentti, jaa sitä luottohenkilöillesi ja koeta kiteyttää selkeästi, mitä haluat yritykselläsi tehdä.

Jos olet tehnyt kutsumuskartan, luonteenvahvuuskartoituksen, flow-testin, siilon tai muita yllä mainittuja harjoituksia, sinulla on jo hurjan paljon raakamateriaalia missiodokumentin rakentamiseen.

Kun kirjoitat yrityksesi missiota, tärkeintä on vastata seuraaviin kysymyksiin:

  • Miksi yrityksesi on olemassa?
  • Mitä yrityksesi tekee?
  • Mitä hyötyä yrityksestäsi on muille?
  • Miten yrityksesi saavuttaa päämääränsä?

Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, kiteytä missiosi vielä yhdestä kolmeen lauseella.

Löydät täältä tyhjän Word-muotoisen missiokaavakkeen, jota voit käyttää missiosi selkeyttämisessä. Jos sinulla ei ole vielä Word-ohjelmistoa, voit ladata täältä ilmaisen OpenOffice-ohjelmiston.

Missiodokumenttia kannattaa työstää niin pitkään, että siitä tulee aidosti hyvä mieli – hieman samaan tapaan kuin vision kohdalla. Sitten kun voit ottaa missiodokumenttisi esiin ja katsoa sitä niin, että sydän hypähtää, tiedät olevasi oikeilla jäljillä. Missiodokumentti kannattaa myös päivittää noin vuoden välein.

Toimi näin:

1. Täytä täältä löytyvä missiokaavake.

2. Mieti, miksi yrityksesi on olemassa, mitä se tekee, mitä hyötyä siitä on muille ja miten se saavuttaa päämääränsä.

3. Kiteytä yrityksesi missio lopuksi 1–3 lauseella.

___

Selvitä myynnin ydinkysymykset

Missio on koko yrityksesi kulmakivi. Mutta vaikka olisit oikealla asialla ja toimisit kutsumuksesi ajamana, mikään yritys ei toimi, jos sillä ei ole myyntiä. Myynnin kohdalla keskeistä onkin tavoittaa autenttinen asiakaskunta, joka hyötyy oikeasti tuotteestasi tai palvelustasi.

Kun lähdet hahmottelemaan yrityksesi myyntiprosessia, kysy seuraavia kysymyksiä:

  • Ketkä ovat asiakkaitani?
  • Miten asiakkaani löytävät palveluni?
  • Minkä asiakkaani ongelman tuotteeni tai palveluni ratkaisee?
  • Minkä takia asiakkaani ostaa juuri minulta? 

Kannattaa myös tutustua laajalti myynti- ja markkinointikirjallisuu- teen. Esimerkiksi Jari Parantaisen erinomainen Sissimarkkinointi sekä Al Riesin ja Jack Troutin The 22 Immutable Laws of Marketing ovat hyviä aloituspaikkoja. Myyntiguru Richard Dennyn loistokirja Selling to Win ja Jeffrey Gitomerin nykyaikaista myyntiä käsittelevä uutiskirje ovat samoin loistavia lähteitä myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

Voit käyttää myynnin avainkysymysten tarkasteluun täältä löytyvää kaavaketta.

Toimi näin:

1. Ketkä ovat asiakkaitasi?

2. Miten asiakkaasi löytävät palvelusi?

3. Minkä asiakkaasi ongelman tuotteesi tai palvelusi ratkaisee?

4. Minkä takia asiakkaasi ostaa juuri sinulta?

5. Voit käyttää apuna täältä löytyvää kaavaketta.

___

Tee liiketoimintasuunnitelma

Liiketoimintasuunnitelma on tärkeä kuponki erityisesti silloin, jos olet hakemassa starttirahaa tai muita yritystukia. Onneksi esimerkiksi uusyrityskeskukset auttavat liiketoimintasuunnitelman ja startti- rahahakemuksen laatimisessa. Löydät uusyrityskeskuksesi yhteystiedot täältä.

Hyvin tehdyssä liiketoimintasuunnitelmassa yksinkertainen on kaunista. Samalla suunnitelma kertoo sinulle kuitenkin kaiken olennaisen liiketoiminnastasi. Tässä voit käyttää lähtökohtana amerikkalaisen bisnes- ja viestintäguru Sonia Simonen liiketoimintasuunnitelman pohjaa. Voit ladata valmiin suomenkielisen pohjan täältä.

Ennen kuin alat täyttää liiketoimintasuunnitelmaa, kannattaa kaivaa missio- ja myyntiharjoituksissa  täyttämäsi paperit esiin.

Kun olet vastannut liiketoimintasuunnitelman kahteentoista kysymykseen, listaa vielä viisi konkreettista askelta ja tee niistä ensimmäinen jo tänään. Näin yrityksesi on jo matkalla eteenpäin.

Toimi näin:

1. Ota esiin missio- ja myyntilukujen kohdalla täyttämäsi paperit.

2. Vastaa niiden pohjalta liiketoimintasuunnitelman kahteentoista kysymykseen.

3. Voit käyttää apuna täältä löytyvää pohjaa.

4. Määrittele lopuksi viisi konkreettista askelta, joilla pääset heti eteenpäin.

___

Näin perustat yrityksen

Kun perustat yrityksen, yksi keskeisistä kysymyksistä on yritysmuodon valinta. Jos tarkoituksenasi on työllistää itsesi tai oma porukkanne, voi toiminimen perustaminen, avoin yhtiö tai osuuskunta olla paras vaihtoehto. Jos sen sijaan päämääränä on kasvattaa toimintaa, pyrkiä hakemaan riskirahoitusta tai rakentaa niin sanottu exit-strategia, jossa yritys myydään tietyn ajan päästä parhaiten tarjoavalle, on osakeyhtiö järkevin ja usein myös ainoa vaihtoehto.

Löydät lisää tietoa yritysmuodoista esimerkiksi Suomen Yrittäjien verkkosivuilta. Paperisodassa auttavat myös uusyrityskeskukset. Löydät oman paikkakuntasi uusyrityskeskuksen yhteystiedot täältä. Yrityksen perustamista helpottamaan on myöskin olemassa mainio Perusta yritys -verkkosivu, jonka avulla pystyt tuottamaan nopeasti yrityksen perustamisdokumentit.

Kun alat perustaa yritystä, tarvitset siihen jonkin verran alkupääomaa. Yrityksen rekisteröinti maksaa yritysmuodosta riippuen muutamasta kympistä muutamaan sataseen. Lisäksi osakeyhtiölaissa on määritelty, että osakeyhtiön alkupääoman tulee olla vähintään 2500 euroa. Tämä rahamäärä pitää siis osakeyhtiön perustajaksi mielivän saada hankittua. Muiden yritysmuotojen kohdalla selviää pienemmällä alkupanoksella.

Alkupääoman voit haalia kasaan kyselemällä halukkaita rahoittajilta, ottamalla pankkilainaa tai hankkimalla Finnveran yrityslainan.

Starttiraha on erinomainen yrityksen alkutaivalta tukeva rahoitusmuoto. Se ei ole järin suuri, mutta etenkin nuorelle työelämään siirtyvälle se voi olla riittävä alkukimmoke, jolla saa vuokran maksettua ja yritystoiminnan käyntiin, vaikka myynti olisi alussa vähäistä. Starttirahan suuruus on aluksi noin 670 euroa kuukaudessa, ja sitä voi saada enimmillään 18 kuukautta. Starttirahan hakuun saat apua uusyrityskeskuksista

Tärkeintä yrityksen perustamisessa on kuitenkin se, että sinulla on idea, johon uskot ja intoa lähteä toteuttamaan sitä. Vaikka alkupääomasi olisi yritystä perustaessa pieni, voi hyvällä yritysidealla ja sinnikkyydellä saada ihmeitä aikaan. Jos uskot intohimoisesti ideaasi ja teet sinnikkäästi töitä löytääksesi asiakkaasi, on vain ajan kysymys, milloin yritysideasi lähtee lentoon.

Toimi näin:

1. Valitse yhtiömuoto. Jos työllistät vain itsesi, on kevyin yritysmuoto toiminimi. Oman porukan työllistämisessä parhaat vaihtoehdot ovat avoin yhtiö, kommandiittiyhtiö, osuuskunta tai osakeyhtiö. Jos tarkoituksenasi on kasvattaa liiketoimintaa ja henkilökuntaa, on järkevin vaihtoehto osakeyhtiö.

2. Hanki rahoitusta: kysele halukkaita rahoittajia, ota pankkilainaa tai hae Finnveralta yrityslainaa.

3. Hae starttirahaa uusyrityskeskukselta.

4. Yrityksen perustamisessa voit pyytää apua uusyrityskeskukselta tai käyttää Perusta yritys -verkkopalvelua.